Naamsbekendheid van Zuidplas is met 3% gestegen t.o.v. 2019

Zuidplas – Medio juli, een paar weken voordat de gemeente Zuidplas van de lokale en ook de landelijke media uitgebreid aandacht kreeg met betrekking tot de seksaffaire in het gemeentehuis werden de resultaten van de jaarlijkse ‘Naamsbekendheid en imago monitor’ van de gemeente Zuidplas aan de gemeenteraad bekend gemaakt.

In de periode 2018 tot 2022 voert de gemeente een structureel marketingprogramma uit om de naamsbekendheid van Zuidplas te vergroten. Bekende acties zijn de grote informatieborden langs de N219 en de website ‘Beleef Zuidplas’. Het marketingprogramma is verweven met de gebiedsregie, de organisatievisie, het programma employer branding en visies op het terrein van economie, cultuur, sport en recreatie.

Respondenten (uit de regio) van het onderzoek zijn onder andere gevraagd naar bekendheid met de naam Zuidplas als woonbestemming, als optie voor een dagje uit, welke associaties de naam Zuidplas oproept en waar zij Zuidplas van kennen.

De belangrijkste uitkomsten uit de monitor 2020 (juni) zijn:
– De meeste mensen kennen Zuidplas via krant (21%), radio/TV(19%), vrienden/familie (18%) en sociale media (10%).
– 10% ziet Zuidplas wel voor een dagje uit
– 10% overweegt Zuidplas in de toekomst als woonbestemming

2020 – Top 5 Evenementen/ recreatiegelegenheden zijn: Zevenhuizerplas, Recreatiegebied Rotte meren, Park Hitland, World Rowing Cup en de Molentocht Rotte meren

2020 – Top 5 Karakteristieke associaties bij Zuidplas zijn: Waterrijk, groen, landschappelijk, dorps en ontspanning, ook recreatie/rustgevend scoorde hoog.

Het vergroten van de naamsbekendheid met een positief imago is een lange weg, de community ‘Beleef Zuidplas’ op de sociale media groeide via mond-tot-mond reclame, netwerken met gebiedsambassadeurs en onlinecommunicatie. Het aantal volgers is in één jaar tijd verdrievoudigd van 252 naar 785 en de naamsbekendheid van Zuidplas was t.o.v. medio 2019 toegenomen van 30 naar 33% in juni 2020.

Echter een heel bekend gezegde is: Imago komt te voet en gaat te paard. De naamsbekendheid van de gemeente Zuidplas heeft met de landelijke aandacht van vorige week een ‘boost’ gekregen, maar tegelijkertijd heeft het imago een stevige deuk opgelopen.

Met twee gemeentelijke handhavers en een ambtenaar, die geschorst zijn tijdens een door een extern bureau uit te voeren onderzoek naar de seksaffaire op het gemeentehuis, zal over enige tijd blijken wat de imagoschade van Zuidplas uiteindelijk zal zijn. Een eventueel derde onderzoek van de ‘Naamsbekendheid en imago monitor’ van Zuidplas in juni 2021 zal waarschijnlijk een ander beeld gaan geven.

En de gemeente Zuidplas zal ‘te voet’ maatregelen moeten nemen om het imago in positieve zin te herstellen en het ‘beeld’ te veranderen, dat veel Nederlanders nu zullen hebben van de gemeente Zuidplas bij de verkregen naamsbekendheid.

Door Louis Bekker

Heeft u lokaal nieuws uit Zuidplas of omgeving?
Mail het ons via redactie@dichtbijhetnieuws.nl