Gouda – Uitgerekend op de dag dat de coronacrisis in volle hevigheid in Nederland uitbarstte, begon Hans van Aalst als centrummanager voor Gouda. Het moment dus dat winkels, horeca en bezienswaardigheden moesten sluiten of hun activiteiten moesten beperken. Dat was dus wel even schrikken. We zitten nu met hem aan tafel op het moment dat centrum ondernemers hun veerkracht laten zien en vooral vooruit kijken.
De 45 jaar jonge van Aalst is gepokt en gemazeld in de ondernemerswereld. Ooit geboren en getogen in Eindhoven was hij zelf 20 jaar retailer, raadslid, bestuurslid van een winkeliersvereniging en centrummanager in andere steden. Uit pure interesse bezocht hij Gouda regelmatig en werd altijd weer geboeid door de unieke binnenstad. Toen de kans zicht voordeed om daar centrummanager te worden was de stap snel gezet.
Wat doet een centrummanager dan wel voor Gouda?
Zijn werkgevers zijn de SOG (Samenwerkende ondernemers Gouda) en de gemeente. Officieel werkt hij 20 uur per week voor de stad met als belangrijkste taak: “de binnenstad met alle betrokken partijen zo aantrekkelijk mogelijk te maken”. Om dat te bereiken heeft van Aalst letterlijk contact met alle betrokkenen en dat zijn alle binnenstad ondernemers, groot en klein, de horeca en de managers van culturele instellingen. Alleen met z’n allen kunnen we Gouda aantrekkelijk houden, maar als een schakel het laat afweten gaat het fout. De binnenstad heeft enorm veel te bieden en met name ook aan de eigen inwoners. Samenwerken is dan ook de sleutel en het stimuleren daarvan is een van zijn kerntaken. Hij constateert bij de ondernemers een grote veerkracht en veel creativiteit om ondanks het treiterende coronavirus er het beste van te maken.
Gouda heeft alles in huis om in de top 10 van de middelgrote steden te staan
Het centrum is uiterst belangrijk als plek voor ontmoeten, sfeerbeleving, banenmotor en visitekaartje voor de stad. Daarbij is de SOG een belangrijke speler geworden. Samen met hen heeft van Aalst initiatieven genomen voor onder andere de uitgave van het 60 pagina’s tellende Binnenstad Magazine, Gouda voor Gouda, Kies lokaal, bezorgen zonder zorgen en binnenkort Gouda Modestad.
De inwoners van Gouda kunnen het verschil betekenen als het gaat om het behoud van de vitaliteit van de binnenstad. Wat volgens van Aalst velen niet weten is dat er in de binnenstad ca. 200 zelfstandige ondernemers actief zijn. En tijdens zijn contacten met de managers van de grotere ketens bleek dat zij ervaren dat hun vestiging in Gouda tot de top 15 van Nederland behoort. De taak van een centrummanager is vooral het onderling verbinden van alle betrokkenen en voorwaarden scheppen om Gouda nog meer op de kaart te zetten.
Wat kunnen we verder van de centrummanager verwachten?
In de 20 uur die hij wekelijks beschikbaar heeft blijft hij verbinden en stimuleren. Hij wil niet nalaten om de samenwerking met het totale bestuur van de SOG en daarmee ook Mia Schaap te betrekken, de onvermoeibare stimulator van nieuwe initiatieven zoals Cheese Experience. Zij zegt tegen iedereen: “laat de stad vitaal blijven, zoek de Gouwenaars op, de stad moet smoelen.” Dus werden, ondanks de corona misère, toch alle kazen in de stad opgehangen en prachtige bloemenbakken geplaatst.
Een van zijn belangrijkste activiteiten op dit moment is het werken aan “Vulstand”. Een nieuw begrip dat staat voor een intensieve samenwerking met vastgoed eigenaren om invulling te geven aan leegstaande panden. In dat kader doet hij ook een oproep aan nieuwe en bestaande ondernemers om zich bij hem te melden als zij op zoek zijn naar een passende locatie in de binnenstad.
Bij van Aalst is het glas altijd halfvol. Hij stimuleert en initieert om gezamenlijk sterker uit de coronacrisis te komen. Gouda biedt handvatten genoeg met z’n wereldmerk “Kaas”, de historische binnenstad, de culinaire variatie en het culturele aanbod.
Heeft u lokaal nieuws uit Zuidplas of omgeving?
Mail het ons via redactie@dichtbijhetnieuws.nl