{"id":10022,"date":"2022-03-21T08:48:09","date_gmt":"2022-03-21T08:48:09","guid":{"rendered":"https:\/\/www.dichtbijhetnieuws.nl\/?p=10022"},"modified":"2022-03-21T08:48:09","modified_gmt":"2022-03-21T08:48:09","slug":"de-proef-met-de-afsluiting-van-de-nieuwe-veerstal-in-gouda-hoe-objectief-is-die","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.dichtbijhetnieuws.nl\/nieuws\/gouda\/de-proef-met-de-afsluiting-van-de-nieuwe-veerstal-in-gouda-hoe-objectief-is-die","title":{"rendered":"De proef met de afsluiting van de Nieuwe Veerstal in Gouda, hoe objectief is die?"},"content":{"rendered":"

Gouda – Van 28 februari t\/m 27 maart is de Veerstal in Gouda afgesloten. Een proef van een maand waarbij alleen bestemmingsverkeer is toegestaan op het stuk tussen <\/strong>de Oosthaven en de Haastrechtsebrug. Het doel: <\/strong>kijken of een autoluwe Nieuwe Veerstal in de praktijk haalbaar is. De vraag is: hoe objectief is de proef en hoe worden neveneffecten gemeten? Wij zochten het uit.<\/strong><\/p>\n

Het is een bekend fenomeen: je hebt als persoon, organisatie of gemeente een idee voor een verandering. Een goed idee zelfs, in jouw ogen. Om je omgeving ervan te overtuigen dat de door jou bedachte verandering het leven een stukje mooier of beter maakt, besluit je om eerst een proef te doen. Want meten is weten en op deze manier krijg je -hopelijk- draagvlak voor jouw idee. De uitkomst van de proef zie je al voor je. En voor je het weet redeneer je bewust of onbewust toe naar die door jou gewenste uitkomst.<\/p>\n

11.000 voertuigen per dag
\n<\/strong>Zo leek het ook te gaan met de proef waarbij de Nieuwe Veerstal is afgesloten voor verkeer. Op de eerste dag van de afsluiting pronkte Rolf van de Meije Van GroenLinks met een selfie op de lege Veerstal, waarbij hij schreef dat de proef wat hem betreft nu al geslaagd was. Aan der andere kant plaatsten inwoners van Gouda dagelijks filmpjes op internet van een volledig verstopte Kattensingel, als gevolg van de alternatieve route die automobilisten noodgedwongen moeten nemen. \u2018Lekker, die uitlaatgassen in de binnenstad\u2019 stond erbij. Waarbij de serieuze vertraging die de bestuurders in de file ondervonden nog buiten beschouwing werd gelaten. Dat er elders overlast ontstaat tijdens de proef is niet vreemd als je bedenkt dat de 11.000 voertuigen die normaalgesproken per dag over de Nieuwe Veerstal rijden, allemaal een ander route moeten nemen. Om te onderzoeken hoe de proef met de Nieuwe Veerstal is ingezet en welke criteria worden gehanteerd, stelden we de gemeente een uitgebreide lijst met vragen. Dit leverde de volgende inzichten op.<\/p>\n

Doel van de proef
\n<\/strong>Het doel van de proef is om te kijken of een autoluwe Nieuwe Veerstal in de praktijk haalbaar is, en te achterhalen wat voor (aanvullende) maatregelen hiervoor nodig zijn. Volgens de gemeente biedt de herinrichting van de Nieuwe Veerstal de mogelijkheid om de binnenstad van Gouda weer met de Hollandse IJssel te verbinden. Het Verkeerscirculatieplan (VCP) biedt een kans om hier een stap in te zetten. Het VCP omvat verregaande plannen om de binnenstad autoluw te maken. De gemeente is opdrachtgever voor het onderzoek met betrekking tot de Nieuwe Veerstal. Een bureau (naam onbekend) dat door de gemeente is ingeschakeld om het onderzoek te doen, meet tijdens de afsluiting op zes verschillende manieren wat de effecten zijn. Daarvoor is door het bureau een uitgebreid tel- en meetplan uitgewerkt. Onder inwoners van Gouda zijn zorgen dat met het afsluiten van de nieuwe Veerstal de verkeersdruk wordt verplaatst, met alle nadelige gevolgen vandien. De gemeente zegt hierover dat de milieueffecten worden berekend op basis van het regionale verkeersmodel, waarin ook de milieueffecten van het Verkeerscirculatieplan zijn bepaald.<\/p>\n

\n

Dag 18 proef afsluiting Veerstal #Gouda<\/a> https:\/\/t.co\/UzgWZiXPSv<\/a><\/p>\n

— Johan Weeber (@JohanWeeber) March 17, 2022<\/a><\/p><\/blockquote>\n