Meer internationale treinen in 2022

ProRail maakt meer ruimte voor internationale treinen op het Nederlandse spoor in 2022. Vanaf april kan de nieuwe vervoerder European Sleeper met nachttreinen van de Belgische kustplaats Oostende via Berlijn naar Praag rijden. In Nederland stopt de trein in Roosendaal, Rotterdam en Amsterdam, om via Hengelo de grens over te gaan en vice versa. De treindienst is opgenomen in de nieuwe dienstregeling voor alle spoorvervoerders op het Nederlandse spoornetwerk.

Zwitserland

Ook heeft ProRail ruimte op het spoor vrijgemaakt voor een tweede Nightjet, van NS International en buitenlandse vervoerders OBB, DB en SBB. Op dit moment rijdt er ’s nachts een Nightjet naar Oostenrijk. Of de tweede nachttrein naar het Zwitserse Zürich volgend jaar gaat rijden is nog onderwerp van gesprek tussen NS en partners.

Green deal

ProRail is erg blij met de nieuwe internationale treindiensten. Met elke extra internationale trein worden de mogelijkheden groter voor reizigers om de milieuvriendelijke trein te verkiezen boven auto of vliegtuig. Het Europese spoor krijgt een belangrijke rol bij het behalen van de EU-klimaatdoelen. Als het aan de Europese Commissie ligt zal het reizigersvervoer per hogesnelheidstrein en het spoorgoederenvervoer tot 2030 verdubbelen. ProRail werkt dan ook hard aan het volbrengen van die doelstelling. Met de nieuwe bestemming in Zwitserland zetten we een volgende stap in die richting. Via Zwitserland zijn veel andere bestemmingen makkelijker te bereizen. Denk aan tot de verbeelding sprekende steden als Milaan, Venetië, Florence en Rome.

Onderzoek

ProRail liet onderzoeken doen naar de effecten van 2.400 mogelijke treinverbindingen binnen Europa. Dit is gedaan om duidelijk te krijgen wat de potentie en het klimaateffect is van de trein als alternatief vervoersmiddel voor het vliegtuig op specifieke routes. Bij deze verbindingen lieten we de CO2-uitstoot en de reisduur vergelijken met die van het vliegtuig. Daarnaast is ook gekeken naar de mogelijke vervanging van vliegverkeer door treinverkeer.

Capaciteitsverdeling

ProRail verdeelt als onafhankelijke partij de beschikbare ruimte op het spoor. Het is ieder jaar een grote puzzel om de beschikbare ruimte op 7000 kilometer spoor en op ruim 400 stations te verdelen. In 2021 dienden 35 reizigers- en goederenvervoerders bij ons hun wensen in voor volgend jaar, waaronder de nieuwe vervoerder European Sleeper.

Intensief overleg

Ieder jaar stelt spoorbeheerder ProRail in augustus de capaciteitsverdeling vast. Dat gebeurt na een periode van plannen en intensief overleg. Vervolgens plannen de vervoerders treinen en personeel in om de dienstregeling op het spoor mogelijk te maken. De nieuwe dienstregeling gaat jaarlijks in december in.

Internationaal treinverkeer

Naast de nieuwe diensten rijden er dagelijks treinen naar Brussel, Parijs (Thalys), Londen (Eurostar) en Berlijn. De IC Brussel gaat zestien keer per dag van en naar de Belgische hoofdstad. Vanwege de introductie van de tienminutentrein tussen Rotterdam, Schiphol en Arnhem is in Nederland de eindbestemming van de treinen geharmoniseerd; alle 32 treinen rijden vanaf december 2021 via de HSL van en naar Amsterdam Centraal. Dat betekent dat de vier stops per dag op Den Haag HS vanaf volgend jaar zijn verdwenen. Naast deze reguliere treinen is er in de wintermaanden ook nog de Alpen Express (Railexperts), die vanaf Den Haag HS via Leiden, Haarlem, Amsterdam, Utrecht, ‘s Hertogenbosch, Eindhoven en Venlo naar Zell am See in de Oostenrijkse Alpen rijdt.

Kijkje in de toekomst

Naast de jaarlijkse dienstregeling kijkt ProRail ook hoe de dienstregeling van bijvoorbeeld 2030 (of de toekomst) eruit kan komen te zien. Samen met collega-infrabeheerders uit heel Europa kijken we bijvoorbeeld hoe we de internationale trein nog aantrekkelijker kunnen maken.