Verkeersplan gaat voor ‘het nieuwe 30’, gehekelde knips geschrapt

Gouda – Het is zover: eindelijk staat het nieuwe Verkeersplan (Verkeerscirculatieplan) op de drempel. Wij bladerden al door de conceptversie en noteerden de verschillen met de gehekelde eerste editie. Belangrijkste signaal: veel wegen worden 30km/h. De gemeente wil zo meer ruimte bieden voor fietsers en wandelaars en het verblijven in en rond het centrum aantrekkelijker maken. De meest ingrijpende maatregelen zijn echter geschrapt. Zo komen de gehekelde knips, die eerder de singels tot onneembare vesting voor auto’s dreigden te maken, er volgens de nieuwe plannen niet. Dat maakt het nieuwe tot een heel ander plan.

‘Knips’ verdwenen
De gehekelde ‘knips’ op de singels, die eerder tot grote weerstand leidden, zijn uit het plan verdwenen. Dit betekent een ommekeer, de afname in autoverkeer wordt er nu naar verwachting nog slechts enkele procenten. Op de Kattensingel zijn er nog wel gevolgen voor de bereikbaarheid, zo lijkt het. Autoverkeer kan in de nieuwe situatie bijvoorbeeld niet langer van de Spoortunnel, via de Kattensingel naar het Bolwerk. Hoe dat zonder knips wordt bereikt houdt de presentatie in het midden.

Ook buiten de singels zijn er wegen die 30km/h moeten worden. Zo moet het bord gaan verschijnen langs de Joubertstraat, de Koningin Wilhelminaweg en de Groenhovenweg. Ook zet de gemeente eenrichtingsverkeer in om te sturen in verkeersstromen. De Thorbeckelaan, Statensingel en Bodegraafsestraatweg (deels) moeten op deze manier worden getemd.

Centrum autoluw
En dan is er nog het centrum. Bij het eerste Verkeersplan kwam er grote weerstand van ondernemers, vanwege de plannen auto’s grotendeels te bannen uit het centrum. Versie 2.0 wil een deel van de binnenstad autovrij maken, namelijk de omgeving Marktplein en Kleiweg tot grofweg de parkeergarage. Langs de grachten (Oost/Westhaven, Hoge/Lage Gouwe) wordt de stad alleen autoluw. Gouda wil dit deel van de stad zogezegd ‘elektronisch autoluw’ maken, met behulp van een technische methode. De bedoeling is dat mensen meer gaan parkeren in parkeergarages en parkeerplaatsen aan de rand van het centrum.

Randweg
Het deel van de auto’s die niet langer in en rond het centrum rijdt moet gebruik gaan maken van de randwegen. Daarvoor wil Gouda de N207, die langs Westergouwe loopt, verbeteren. Hier staat het verkeer in de spits iedere dag vast. Aan de andere kant moet de Goudse Houtsingel juist een ‘stadsboulevard’ worden, met meer oversteekgelegenheden en lagere snelheden. Het is onduidelijk hoe dit de doorstroming verbetert. Opvallend zijn de percentages verkeer waar de gemeente mee rekent. De kleine afname op de singels, van 1 a 2% auto’s, en eenzelfde percentage dat er bij de randweg bij zou komen.

Voor de nieuwe versie van het plan zijn de maatschappelijke partijen, waaronder de ondernemersclubs, opnieuw geraadpleegd. Zo hoopt de gemeente meer enthousiasme te hebben gekweekt dan bij uitkomen van de eerste versie. Het wachten is nu op de definitieve versie. De stukken zijn afgelopen woensdag in de gemeenteraad besproken.