De binnenstad van Gouda kan best nog mooier, zeker bij 750 jaar Gouda

Voorbeeld van de redactie van deGouda.nl

Gouda – Het was een uiterst moeilijke tijd voor de middenstand tijdens de corona crisis. Daarom is het een prestatie van jewelste dat winkeliers samen met de City manager het voor elkaar hebben gekregen om veel winkelpanden weer verhuurd te krijgen. Gouda scoort dus goed maar we moeten ook oog hebben voor de panden die nog beschikbaar zijn. Dit zijn lelijke elementen in een winkelstraat. Onverzorgd, rommel achter de vieze ramen en soms vuile puien.

100% verhuurde winkelpanden is niet realistisch
Er staan altijd wel wat panden leeg maar het mogen geen dissonanten in de stad worden. En dat hoeft ook niet. Er zijn oplossingen genoeg die de eigenaar/verhuurder van de betreffende panden weinig geld kost om ze een representatief uiterlijk te geven. Want ook zij, mogen we aannemen, zullen hun vastgoed graag goed doen “smoelen”. Met 750 jaar Gouda in het vooruitzicht zou het prachtig zijn als de lege panden een aantrekkelijk uiterlijk krijgen en dat kan op verschillende manieren:

  • Door het beplakken van de ramen met fraaie afbeeldingen van bijvoorbeeld de Goudse kenmerken of historische afbeeldingen.
  • Door een presentatie van een winkelier uit een ander deel van het centrum om aandacht voor zijn/haar waar te trekken. Een kwestie van overleg met de verhuurder. Natuurlijk kan er een net bordje met te huur in verwerkt worden.
  • Door een soort sponsoring door een leverancier of fabrikant die aan de binnenkant een presentatie maakt (een soort etalage) of aan de buitenzijde de ramen van fraaie beelden voorziet.
  • Door reclame via bijvoorbeeld het Gouds museum of de St. Jan door middel van uitnodigende foto’s en tekst.

De  twee voorbeelden laten zien wat er zoal mogelijk is.

Hier ligt dus een uitdaging
Voor én de City manager, de gezamenlijke middenstand, de culturele sector, de verhuurders en de gemeente om bewoners en bezoekers tijdens 750 jaar Gouda een sprankelende binnenstad te bieden. Voorwaarde is om vooral niet moeilijk te doen en ervan uit gaan dat het kan en niet of het misschien kan. Het is de manier om je als binnenstad van andere gemeenten te onderscheiden.

Voorbeeld van de redactie van deGouda.nl